Rekordsiffror för Poppelino Lager – över 20 000 burkar sålda första dygnet

Rekordsiffror för Poppelino Lager – över 20 000 burkar sålda första dygnet

Den 28 februari släppte Poppels Poppelino Lager, en ljus lager för 13:90 och bryggeriets första satsning på ljus lager i det prissegmentet. Resultatet? Över 20 000 burkar sålda första dygnet, fler än Poppels någonsin sålt vid en lanseringspremiär i Systembolagets beställningssortiment.

I en tid där de flesta rubriker som rör hantverksbryggerier går i moll är Poppels rekordlansering extra glädjande, menar Mats Wahlström, vd på Poppels Bryggeri.

– Det är en tuff tid för branschen och det här är en viktig satsning för oss. Vi trodde på produkten och hade höga förväntningar, men det är rättvist att säga att det här överträffade dem. Vi fick göra en akut ommöblering i vårt tappschema för att få upp ännu fler burkar till vårt lager för att inte gå tomma redan efter ett par dagar.

Ölet är lanserat i Systembolagets beställningssortiment och kommer nu under en period enbart finnas tillgängligt på nätet (och på flera restauranger runt om i landet), men Mats hoppas att det stora intresset ska omsättas i platser på många Systembolagshyllor framåt.

– Ja det är vårt mål så klart. Vi vet att det är ölälskarnas intresse som styr vilka produkter som hamnar på hyllan, och här tycker vi att det verkar som att vi träffat rätt. Vi jobbar nu aktivt med att fortsätta hålla detta höga intresse vid liv och vår ambition är att Poppelino ska vara tillgänglig för så många som möjligt när lanseringsperioden är över.

Poppelino Lager är en internationell lager, ljus med en vit skumkrona. Smaken är lätt maltsöt och påminner om bröd, honung och spröda vetekex. Sötman balanseras av en lagom beska från humlen som även bidrar med lätta blommiga och örtiga aromer.

För att kunna erbjuda en hantverksmässig produkt som Poppelino Lager för 13:90 har Poppels gjort flera effektiviseringar av både bryggprocessen och användandet av råvaror.  Ett exempel är jästen som man odlar upp själv och återanvänder flera gånger, viket gör att man kommer ner i pris men har också större kontroll över kvalitén på jästen.

För mer material eller information, kontakta Anders Storm på 0705637773 eller anders.storm@poppels.se