Sveriges första öl bryggt på åkerböna lanseras – ”en spännande utmaning”

Nu lanseras det första ölet i Sverige bryggt på åkerböna – en mångsidig baljväxt som kan komma att fylla en viktig funktion för framtidens livsmedelsproduktion. Bakom satsningen står hantverksbryggeriet Poppels Bryggeri i Jonsered, i samarbete med Viking Malt. Ölet, en New England IPA med namnet ”Bean Me Up”, lanseras på Systembolaget den 6 maj.

Åkerböna är en baljväxt som blir allt mer uppmärksammad som en viktig – och välsmakande – proteingröda. Hittills har åkerbönan använts i tillverkning av bland annat ost, yoghurt och glass. Nu ska åkerböna användas i ölbryggning – för första gången i Sverige!

Bakom satsningen står Poppels Bryggeri, beläget i Jonsered utanför Göteborg. Poppels grundades år 2012 och är idag ett av Sveriges största hantverksbryggerier. I bryggningen har man tagit vara på åkerbönans egenskaper, som bland annat tillför en fyllighet och viss beska – egenskaper som Poppels ansåg passa perfekt för ölstilen New England IPA. Sveriges första öl bryggd på åkerböna har fått namnet Bean Me Up NEIPA.

Att experimentera med råvaror är dock inget nytt för bryggeriet. Bean Me Up NEIPA är en del av Poppels Experimental Series, där man inkluderar en oväntad ingrediens i tillverkningsprocessen. Poppels har tidigare bryggt öl med allt från närodlad gurka till brödsvinn från ett lokalt bageri.

– Som bryggare är det i någon mån naturligt att hela tiden experimentera med nya tekniker och råvaror. Men det är inte så vanligt att vi får tag på en råvara som kan användas för att ersätta eller komplettera ölets basingredienser, i det här fallet malt. Så det har varit en spännande utmaning. Vi ser många fördelar med åkerbönan som råvara, och förhoppningsvis är det möjligt att skala upp användningen inom bryggeribranschen, säger Daniel Granath, bryggmästare på Poppels Bryggeri.

Fredrik Fogelberg, doktor i lantbruksteknik vid RISE, har forskat på framställningen av nya livsmedel från åkerbönor. Han menar att en ökad odling av åkerböna som livsmedelsråvara på svensk mark är fördelaktig av flera skäl. Till exempel har proteingrödor, som åkerbönan är, en viktig funktion i växtföljden eftersom den både fixerar luftens kväve och bryter spannmålsdominerade växtföljder.

– En ökad inhemsk proteinförsörjning är också viktig ur ett beredskapsperspektiv. Vi blir mer motståndskraftiga för störningar i internationell handel, eftersom råvarorna odlas och processas i Norden. Det ska verkligen bli spännande att få smaka den första åkerbönbaserade ölen i Sverige! säger Fredrik Fogelberg.

Det nya ölet möjliggörs av en satsning på åkerbönan av maltproducenten Viking Malt, som utvecklat en mältad åkerböna som förädlats under varumärket Sprau. Ursprungligen togs Sprau fram för att möta livsmedelsindustrins ökade behov av växtbaserade proteiner.

– Det är väldigt spännande att olika branscher kontinuerligt hittar nya, innovativa användningsområden för åkerbönan. Inte minst är det roligt att se att Sprau även fungerar så bra i öl, säger Annika Wilhelmson, ansvarig för hållbar utveckling, innovation och marknadsföring på Viking Malt.

Bean Me Up NEIPA släpps på Systembolaget den 6 maj.

Om Bean Me Up NEIPA

Bean Me Up är ett öl gjord i stilen New England IPA, med tydliga noter av tropisk frukt och med en balanserad beska. Bean Me Up NEIPA passar exempelvis till grillade rätter med stekyta, smakrika hårdostar samt kryddstark mat.

Om Poppels Bryggeri

Poppels Bryggeri är ett av Sveriges största hantverksbryggerier. Bryggeriet grundades 2012 och ligger nu i Jonsered strax utanför Göteborg. Bryggeriet har sedan starten lagt stor vikt vid kombinationen öl och mat, och har idag två restauranger: Poppels Öl&Mat i Jonsered, och Poppels Citybryggeri i centrala Göteborg.

Om Viking Malt

Viking Malt producerar malt för bryggerier, destillerier och livsmedelstillverkare. Med sex mälterier i Sverige, Danmark, Finland, Litauen och Polen, erbjuder Viking Malt ett brett sortiment av maltprodukter som tillgodoser sina kunders unika behov. Företaget stödjer ökad hållbarhet genom att bland annat stå i spetsen för innovation av nya produkter som främjar biologisk mångfald.