Torsdagen 2:e juli höll Poppels Bryggeri en digital öl- och snacksprovning via Youtube, där deltagarna själva köpt fem öl med fem tillhörande ”food pairings” i form av snacks och deltog hemifrån tv-soffan. Provningen var en succé med över 2500 deltagare.

Nya koncept i speciella tider
Då alla fysiska event blivit inställda på grund av Covid-19, har Poppels ställt om till digitala event. Först ut blev en digital ölprovning, i vilket deltagarna kunde interagera och ställa frågor i en livechatt. På så sätt blev de en del av provningen där den ”digitala publikens” frågor togs upp i sändning. Provningen leddes av bryggaren Edwin Wallmo, med Sara Silow som konferencier och Magnus Pettersson som skötte kontakten med deltagarna.

Över alla förväntningar
När antalet intresserade deltagare för provningens ökade kraftigt i sociala medier blev det uppenbart att intresset var stort. Poppels marknadschef Magnus Pettersson:
”När vi gick över 3000 intresserade i facebookeventet började vi inse vad som höll på att hända. Lite på skoj kollade vi upp det officiella rekordet i ölprovning var, som visade sig vara 1236 personer. Då kändes det som en rolig grej att försöka slå ”inofficiellt världsrekord” – vilket vi gjorde! Under sändningen var det minst 2500 deltagare, det känns helt otroligt!”

Viktigt med matkopplingen
Öl och mat är Poppels stora passion, vilket gjorde det helt naturligt att provningen ägde rum i bryggeriets nyöppnade restaurang; Poppels Öl&Mat. Det kändes självklart att inte ha en provning med bara öl, utan att matcha upp ölen med passande snacks. Bryggare Edwin Wallmo:
”När öl matchas med mat händer något väldigt spännande, och vi ville bjuda på upplevelsen istället för att bara prova igenom olika ölsorter. Att det blev just snacks beror på att det skulle vara lätt att göra hemma, så att alla deltagare får samma upplevelse.”

Event som gav mersmak
Redan innan eventet var slut låg mängder av bilder ute i sociala medier från deltagarnas provningar, och feedbacken i chatten kan inte beskrivas som något annat än en ren kärleksbombning. Ytterligare satsningar på det digitala är därför troligt, Sara Silow kommenterar:
”Till att börja med kommer vi låta denna provning ligga kvar, så att de som missade den kan få en andra chans och de som vill göra om den med nya vänner kan göra det. På Poppels vill vi brygga god öl, som passar bra med mat och som kan delas med vänner. Det kändes verkligen som att vi kunde ge våra deltagare det, trots att det skedde online!”

För kontakt och frågor:
Magnus Pettersson, Marknadschef: 0793–377707, [email protected]