Från 5 maj till 7 juni genomförde Poppels Bryggeri en nyemission om maximalt 750 000 aktier, till ett värde om 18 000 000 kr. När nu teckningsperioden är avslutad kan det konstateras att det inte kan beskrivas som något annat än en fullständig succé. Totalt tecknades det aktier för ca 45 000 000 kr, det vill säga att nyemissionen fick en teckningsgrad på 250%.

Redan efter 6 dagar var det fulltecknat, för att sedan fortsätta strömma in teckningar fram tills perioden avslutades. VD Mats Wahlström: ”Vi hade svårt att tro våra ögon när de första rapporterna kom, 150 personer tecknade aktier första timmen och 500 personer första dygnet. Det har varit ett otroligt intresse och vi är oerhört stolta att över 3500 personer har valt att bli en del av Poppels”.

Under teckningsperioden har Poppels varit ute på Sverigeturné för att marknadsföra möjligheten att köpa aktier, där det har varit viktigt att träffa kunderna. Marknadschef Magnus Pettersson: ”Även om vi jobbat hårt med kommunikationen på vår hemsida och i sociala medier, är det svårslaget att komma ut och träffa våra kunder. I 12 städer från Malmö i söder till Umeå i norr har vi kunnat presentera nyemissionen, svara på frågor och skåla med våra ölhjältar. Många har uppskattat att få prata med oss och prova ölnyheter som vi haft med oss”.

Nu följer en tilldelningsprocess där antalet tecknade aktier ska matchas mot antalet tillgängliga aktier. Inom en vecka kommer alla som tecknat få ett brev hem med hur många aktier de blivit tilldelade, därefter är det dags att betala in. Poppels har från start redogjort för att en bred ägarbas prioriteras, det vill säga att många små ägare föredras framför få stora. Alla som tecknat aktier kommer att tilldelas lägstanivån om 80 aktier och resterande aktier fördelas ”pro rata”, det vill säga att de delas ut proportionerligt. Avräkningsnotan med besked om exakt hur många aktier var och en får kommer i brevlådan under nästa vecka. VD Mats Wahlström: ”Gemenskap och inkludering är två av Poppels ledord och vi har från start prioriterat att få in många nya ägare. I nyemissionen har det varit viktigt att minsta investering var så låg som 2000kr, så att många hade möjlighet att köpa aktier.”.

Kapitaltillskottet ska användas för att ta steget från ett litet till ett stort exportbolag och bättre kunna ta tillvara på de affärsmöjligheter som skapas på den globala marknaden för hantverksöl. Poppels har sedan flytten till Jonsered 2016 fokuserat på att expandera utanför Sverige. Det har nu byggts upp ett nätverk av återförsäljare som täcker 33 länder, där fokus kommer ligga på att fördjupa relationer och öka exportvolymer. Poppels skickar det största av TACK till alla som visat intresse, ställt frågor, kommenterat, like:at, kommit och träffat oss, skålat, tecknat aktier och blivit en del av Poppels. Även The Bishops Arms som upplåtit plats i sina pubar för vår Sverigeturné, förtjänar ett stort tack. Poppels genomför emissionen tillsammans med Aqurat fondkommission.

För kontakt och frågor:
Mats Wahlström, VD: 0725-790239, [email protected]
Magnus Pettersson, Marknadschef: 0793-377707, [email protected]

Poppels Bryggeri är ett litet bryggeri med stor kärlek till hantverket, beläget i hjärtat av Jonsereds klassiska fabriksmiljö. Poppels grundades 2012 av 15 ölälskande vänner och är idag Sveriges näst största hantverksbryggeri. Företaget omsatte 2018 ca 40 MSEK och har varit lönsamt sedan 2013. Bryggeriet har tilldelats ett flertal priser: Under 2018 blev bryggeriet både årets företagare i Partille samt fick ta emot DI:s Gasellpris för andra året i rad. Ett flertal av våra öl uppmärksammades också positivt, när de vunnit priser för bästa öl på ölmässor runtom i Sverige.